مهندسی شیمی طراحی فرایندهای صنایع نفت - روغن موتور و بهینه سازی مصرف سوخت


امروز :
مهندسی شیمی طراحی فرایندهای صنایع نفت

روغن موتور و بهینه سازی مصرف سوخت



روغن موتور چگونه به راندمان موتور کمک می کند؟

در یک پیشرانه پیشرفته بنزینی بهره وری سوخت حدود 15% است.
85% از انرژی یا به گرما تبدیل می شود که قسمتی از آن از سیستم اگزوز خارج شده و یا در موتور به صورت نیروی اصطکاک مصرف می شود.

چهار دلیل اصلی برای اتلاف این انرژی عظیم در یک موتور سوخت فسیلی وجود دارد:

1. در میل بادامک سوپاپ ها و ناحیه تماس آنها با بالابر 
2. در ناحیه تماس پیستون با سیلندر
3. در پمپ روغن و بخصوص زمان گرم شدن روغن و پمپ روغن های با ویسکوزیته بالا
4. میل لنگ و محل تماس با یاتاقان ها 

      
با کم کردن اصطکاک در این نقاط تماس و روانکاری سریع و به موقع می توان مقداری از این انرژی تلف شده را بکار گرفت و مقداری دیگر هم از این اتلاف جلوگیری کرد. این مهم با روغن موتوری دارای بهبود دهنده های سطح یا کاهش دهنده های اصطکاک Friction Modifires  با ویسکوزیتی پایین بدست می آید.

در آخرین سطح کارایی API یعنی SM دارا بودن افزودنی  تغییر دهنده اصطکاک الزامی شده است.

   اصلاح کننده های اصطکاک و عوامل خفیف ضد سایش مولکولهای پولاری هستند که به روانساز اضافه می شوند تا مانع تماس خفیف فلز با فلز شوند.
اسیدهای چرب ، Easter و برخی از مواد جامد مانند Graphite و molybdenum disulfide به این منظور به کار می روند.
مولیبدنیوم دی سولفاید یک ماده ضد اصطکاک و روانکار فوق العاده است.
این ماده اختصارأ MoS2 نامیده می شود.
بعضی از سازندگان روغن و افزودنیها  MoS2  را به عنوان مکمل و افزودنی روغن به طور مجزا می فروشند.     

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی

ابزار وبمستر

عکس

دانلود

قالب وبلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic